Zagraniczne praktyki zawodowe w Grenadzie w Hiszpanii

Od 7 do 20 listopada jedenastoosobowa grupa uczniów z klasy II i III Branżowej Szkoły I Stopnia  w Zespole Szkół im. K.K. Baczyńskiego brała udział w zagranicznych praktykach zawodowych w Grenadzie w Hiszpanii w ramach projektu Erasmus +. Projekt realizował Hufiec Pracy w Dąbrowie Tarnowskiej, który zaprosił do mobilności uczniów szkoły branżowej. Przed wyjazdem na praktyki uczniowie przygotowywali się, biorąc udział w zajęciach z języka hiszpańskiego, dodatkowych zajęciach z języka angielskiego, zajęciach o kulturze Hiszpanii. Uczestnicy zostali wyposażeni także w podróżne walizki, kosmetyki oraz ręczniki zakupione przez Ochotnicze Hufce Pracy. Do Hiszpanii i z powrotem uczniowie podróżowali samolotem. W Grenadzie spędzili dwa tygodnie pod opieką pracowników dąbrowskiego Hufca Pracy. Młodzież odbywała praktyki w hiszpańskich zakładach pracy, a byli to fryzjerzy, sprzedawcy, mechanicy samochodowi, blacharze samochodowi a także ślusarz. Młodociani pracownicy wykazali się u zagranicznych pracodawców umiejętnościami i wiedzą , o czym świadczą wysokie oceny wystawione na zakończenie stażu. Nie samą pracą jednak człowiek żyje. Młodzi ludzie skorzystali z bogatego programu kulturalnego, przygotowanego przez organizację partnerską. Uczniowie zwiedzili Malagę. Korzystając z pięknej pogody, kilka godzin spędzili na plaży i zażywali kąpieli w Morzu Śródziemnym. Młodzież zobaczyła też urokliwą Rondę oraz wędrowała przez Góry Betyckie, poszukując amonitów i podziwiając rozległe krajobrazy. Uczniowie podziwiali architekturę Grenady, a tu najważniejszego zabytku – Alhambry. Z nauką i nowoczesnością zetknęli się w Parque de las Ciencias. Przemieszczając się przez Andaluzję, młodzież mogła obserwować plantację drzew oliwnych, bowiem właśnie Andaluzja jest potentatem w uprawie oliwek. Dzięki udziałowi w projekcie uczniowie nauczyli się, jak radzić sobie ze stresem w nowych, niekiedy trudnych sytuacjach. Młodzież doskonaliła umiejętności językowe, poznała kulturę pracy i rynek pracy w Grenadzie. Wspólnie spędzony czas sprzyjał lepszemu poznaniu się i  integracji. Pobyt i praca za granicą wpłynęły  na kształtowanie się bardziej otwartych postaw wśród młodzieży, uczyły tolerancji i akceptacji osób o odmiennych przekonaniach i odmiennym sposobie życia.